اخبار

اشعار ملاعلی فاخری همانند محتشم کاشانی به زیبایی کربلا راتصویر می کند

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام  محمودعلیخانی، امام جمعه مرزن آباد امروز(4اسفند) در آئین رونمایی از پوستر و سایت نخستین همایش ملی ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با بیان اینکه مرثیه سرایی در مورد اهل بیت(علیهم السلام) و به ویژه امام حسین(علیه السلام) نشان از هوشیاری این دو عالم فرهیخته دارد چراکه هرگونه آثار مربوط به ائمه معصومین(علیهم السلام) به جهت ماندگاری این بزرگواران، ماندگار خواهدبود.

وی با بیان اینکه با مطالعه در زندگانی این دو فرهیخته می‌توان از تاریخچه زندگی آنها لذت برد، افزود: از اینکه در منطقه کسانی بودند که مراجع بزرگی برای پاسخگویی به شیعیان محسوب می‌شدند مایه مباهات است و باید گرامی داشته شود.

حجت الاسلام علیخانی با تأکید بر اینکه باید همه تلاش کنند تا بتوان همایش به یاد ماندنی و درخور شأن را برگزار کرد، گفت: با مطالعه اشعار و مراثی این دو می‌توان دریافت شخصیت‌هایی وجود داشت که توانستند به زیبایی اهل بیت(علیهم السلام) را معرفی کرده و مصائب کربلا و عاشورا به‌دور از تحریف ارائه کنند.

وی با بیان اینکه اشعار این پدر و پسر بیانگر اینکه این دو عالم برجسته جهان اسلام به  زبان عرب و فارسی تسلط خاصی داشتند، خاطرنشان کرد: در تاریخ شاعری به جز ملا علی فاخری را نمی شناسم که همانند محتشم کاشانی مراثی ارزشمندی در وصف امام حسین(علیه السلام) و حوادث کربلا سروده باشد.

امام جمعه مرزن آباد با اشاره به اینکه مرحوم ملا علی فاخری فقیه بودند و رساله مرحوم مجتهد تنکابنی را به نظم درآورده بودند، گفت: مسائل، رویدادهای تاریخی و احادیث معتبر در اشعار ملاعلی فاخری به زیبایی مورد استفاده قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی تاریخ کربلا از اشعار ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری به درستی حاصل می شود، اظهار داشت: امروزه مشاهده می‌شود که مداحی‌ها با اشعاری آمیخته شده که گاهی از نظر روحی آسیب‌هایی ایجاد می‌کند که مقام معظم رهبری(حفظه الله) نیز در اینخصوص نگرانی‌هایی را بازگو نمودند و می طلبد اشعار این دو عالم برجسته اسلام  که زیبایی‌های دین و عاشورا  را به درستی بیان می کند، در اختیار مداحان قرار گیرد.

خبر تصویری